1.9
Spolupráce školy s neziskovými organizacemi a poskytovateli sociálních služeb
PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Složitost problematiky školního vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním je daná také tím, že škola jako vzdělávací instituce není schopna saturovat řadu potřeb těchto žáků a jejich rodin, a to mnohdy ani v případech, kdy tyto potřeby mají zřejmé dopady na vzdělávání žáka. Škola nemůže pomoci rodině žáka s bydlením, ačkoliv ví, že kvůli špatnému bydlení a hlučnému domácímu prostředí přichází žák ráno do školy unavený. Škola nemůže dát žákovi oběd zadarmo, ačkoliv ví, že je hladový a proto nesoustředěný. Řada škol nemůže každé odpoledne nabízet doučování a bezplatné volnočasové aktivity, ačkoliv ví, že to je jediný způsob, jak vyplnit vzdělávací mezery žáka a zabránit negativním projevům chování přirozeně vyplývajícím ze všudypřítomné nudy místního sídliště.
V mnoha oblastech, ve kterých škola nemůže zajistit žákovi podporu (buď vůbec, nebo alespoň ne v celém potřebném rozsahu), však může významně pomoci spolupráce s nestátními neziskovými organizacemi, které často zajišťují jak sociální poradenství, tak i specifické sociální služby pro rodiny sociálně znevýhodněné nebo v širším smyslu pro rodiny v jakékoliv obtížné životní situaci.
Některé neziskové organizace poskytují také služby přímo registrované podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů (dále jako „zákon o sociálních službách”). Pro podporu vzdělávání dítěte jsou důležité některé formy podpory z kategorie tzv. služeb sociální prevence. Mezi řadou jiných se jedná zejména o služby uvedené v následující části této kapitoly.
NahoruNízkoprahová zařízení
A. Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež (NZDM) – jsou institucemi otevřenými pro všechny děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a nabízejí dětem zdarma volnočasové aktivity, poradenské služby a často i doučování. Podle § 62 zákona o sociálních službách je služba nízkoprahových zařízení pro děti a mládež definována následovně:
„(1) Nízkoprahová zařízení pro děti a mládež poskytují ambulantní, popřípadě terénní služby dětem ve věku od 6 do 26 let ohroženým společensky nežádoucími jevy. Cílem služby je zlepšit kvalitu jejich života předcházením nebo snížením sociálních a zdravotních rizik souvisejících se způsobem jejich života, umožnit jim lépe se orientovat v jejich sociálním prostředí a vytvářet podmínky k řešení jejich nepříznivé sociální situace. Služba může být poskytována osobám anonymně.
(2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
c) sociálně terapeutické činnosti,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.”
NahoruSociálně aktivizační služby
B. Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi jsou odbornými pracovníky neziskových organizací realizovány často přímo v domácnostech podporovaných rodin a jejich součástí bývá obvykle také doučování dítěte (výhodou takového doučování v rodině může být i to, že sám rodič, pokud je při doučování přítomen, má možnost naučit se postupům uplatňovaným při podpoře školní přípravy dítěte). Podle § 65 zákona o sociálních službách jsou sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi definovány takto:
„(1) Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi jsou terénní, popřípadě ambulantní služby poskytované rodině s dítětem, u kterého je jeho vývoj ohrožen v důsledku dopadů dlouhodobě krizové sociální situace, kterou rodiče nedokáží sami bez pomoci překonat, a u kterého existují další rizika ohrožení jeho vývoje.
(2) Služba podle odstavce 1 obsahuje tyto základní činnosti:
a) výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti,
b) zprostředkování kontaktu se společenským prostředím,
c) sociálně terapeutické činnosti,
d) pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.”
Pokud škola chce využít těchto sociálních služeb a potřebuje zjistit, která organizace poskytuje tyto služby v daném regionu, může využít služeb registru poskytovatelů sociálních služeb, který provozuje Ministerstvo práce a sociálních věcí a je dostupný na adrese: http://iregistr.mpsv.cz/. Aktuálně (v listopadu 2018) je v tomto registru uváděno 254 organizací s registrovanou službou nízkoprahového centra pro děti a mládež. Sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi zde má registrováno dokonce 260 organizací (je třeba dodat, že ne vždy jde o nestátní neziskové organizace) – lze tedy předpokládat, že tyto služby by měly být dostupné na velké části území ČR.
NahoruObecně prospěšné společnosti a zapsané ústavy
Větší rozsah služeb v oblasti podpory žáků se sociálním znevýhodněním obvykle nabízejí neziskové organizace se složitější strukturou – zpravidla jde o organizace ve formátu obecně prospěšných společností (ve zkratce o. p. s.), event. ve formátu zapsaných ústavů (ve zkratce z. ú.).
NahoruZapsané spolky
Variantou nestátních neziskových organizací, strukturou jednodušší a tedy i snazší z hlediska zakládání a následného provozu, jsou zapsané spolky (ve zkratce z. s.), podobné dříve rozšířenému a dnes už neexistujícímu formátu občanských sdružení. Relativně snadného způsobu založení a provozování zapsaného spolku využívají některé školy k tomu, aby pomocí svých pedagogických pracovníků nebo i rodičů žáků školy takto společně vytvořili malou neziskovou organizaci přidruženou ke škole (obdobnou dřívějším SRPŠ) – organizaci s vlastním finančním rozpočtem, která může například organizovat zájmové aktivity nebo přispívat žákům ze socioekonomicky slabých rodin na účast na akcích školy apod.
…