Pedagogům se zvýší tarif o 7 %
23.10.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o 7 %.
MMR připravuje další programy Živel pro zasažené obce
17.10.2024, Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj
Ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představil na vládě dotační program Živel 4, ze kterého budou moci obce pořizovat přechodné ubytování.
Spolupráce školy a OSPOD - Záškoláctví, vzor hlášení neomluvené absence žákaGarance
12.10.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferJedním z úkolů školy je práce se záškoláctvím žáků. V rámci prevence, řešení a zavádění opatření je nezbytná úzká spolupráce s:
Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol
4.10.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, schválila vláda.
Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětíGarance
16.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSpolupráce mezi školami a orgány sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je klíčová a žádoucí. V praxi však obě strany často narážejí na nedorozumění, která pramení z mylných nebo zavádějících představ o tom, co mohou jednotliví účastníci udělat a jak…
Plnění povinné školní docházky v zahraničí, v zahraniční škole na území České republiky nebo v evropské školeGarance
13.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen školský zákon), vymezuje v § 36 a následujících podmínky plnění povinné školní docházky. Školní docházka je povinná po dobu devíti…
Přijímání cizinců do MŠ, ZŠ, SŠ a ZUŠGarance
11.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPřístup cizinců ke vzdělávání a školským službám je legislativně vymezen v § 20 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších změn a dodatků. Smyslem zákona je naplnit právo…
Žádost o stanovení jiného způsobu plnění povinné školní docházkyGarance
11.9.2024,
, Zdroj: Verlag Dashöferpodle § 40 písm. b) a § 42 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…
Žádost o povolení plnění povinné školní docházky způsobem individuálního vzděláváníGarance
10.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPopis prostorového a materiálně technického zabezpečen vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka;
Jiný způsob plnění povinné školní docházkyGarance
9.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPlnění povinné školní docházky upravuje třetí část zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…
Kalendář ředitele mateřské školy pro školní rok 2024/25Garance
6.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferObdobí školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…
Kalendář ředitele základní školy pro školní rok 2024/25Garance
6.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferObdobí školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…
Směrnice o vedení dokumentace školGarance
2.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSměrnice ředitele školy se vydává na základě § 28 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a…
Co čeká školy v novém školním roce?
2.9.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Podle odhadů MŠMT by mělo ve školním roce 2024/25 na základní školy docházet přibližně 998 tisíc žáků, z toho 579 tisíc na 1. stupeň a 419 tisíc na 2. stupeň. Do 1. ročníků základních škol by mělo nastoupit necelých 118 tisíc nových žáků. Celkově by na…
ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance
1.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPro základní školy bude v následujícím školním roce společným jmenovatelem „otevřenost a alternativa”. Česká školní inspekce se dlouhodobě zaměřuje na otevřenou komunikaci škol vůči vnějším partnerům, přístup k alternativním metodám a formám výuky a jejich…
ČŠI a priority v základním vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance
1.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferČeská školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…
Novinky pro školní rok 2024/2025Garance
27.8.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferMŠMT opět podpoří kurzy českého jazyka pro ukrajinské studenty
23.8.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představuje druhý ročník programu na podporu jazykového vzdělávání pro ukrajinské migranty v České republice, jehož cílem je usnadnit jejich integraci a přístup ke studiu na českých vysokých…
Česká školní inspekce a předškolní vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance
8.8.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferČeská školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebamiGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postiženímGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školyGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferObecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkouškyGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferŽák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Smlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve školeGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní smlouva - asistent pedagoga (VZOR)Garance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSmlouva o poskytnutí osobní asistenceGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferLetošní přijímací řízení na střední školy přineslo jasný přehled o prioritách deváťáků, největší zájem měli o gymnázia, IT obory nebo obchodní akademie
28.5.2024, Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje
Na střední školy ve Středočeském kraji bylo během letošního přijímacího řízení do denního studia podáno 12 081 přihlášek s nejvyšší prioritou. Nejvíce přihlášek podle první priority bylo v oboru Gymnázium, Informační technologie, Obchodní akademie, Předškolní…
MMR podpořilo skoro 400 školek. Víc míst pro předškoláky vznikne i v novém programovém období
13.5.2024, Zdroj: Evropský fond pro regionální rozvoj
Posílení kapacit podporuje MMR i v novém programovém období. Na předškolní vzdělávání vyčlenil zhruba 4,3 miliardy korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). Přispějí například ke zlepšení podmínek, jako je úprava hygienického zázemí, venkovních…
Zdroje metodického vedeníGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZ výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školyGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferVýše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
Jiné formy asistence: osobní asistentGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
LiteraturaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferBartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferV oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistent pedagoga ve speciální školeGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPodle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferEkonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Vymezení pozice asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZákladní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Jiné formy asistence: školní asistentGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Asistent pedagoga v běžné školeGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferAsistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Zapojení regionálního školství do programu ERASMUS+ je nyní snadnější
18.4.2024, Zdroj: Krajský úřad Moravskoslezského kraje
Nová role krajů jakožto koordinátorů projektů Erasmus+ zajišťuje větší podporu kvality a inovací ve vzdělávacích institucích na regionální úrovni. První výsledky lze vidět na příkladech Královéhradeckého a Moravskoslezského kraje, které jako první získaly…
Školy se v průřezových tématech nově zaměří na oblasti směřující k sobě, ke společnosti a ke světu
18.4.2024, Zdroj: Člověk v tísni
Zapojila ses do tvorby revize rámcových vzdělávacích programů, na jejichž základě školy mohou sestavovat své vlastní školní vzdělávací programy, podle kterých pak vypadá výuka v dané škole. Byla jsi členkou skupiny Národního pedagogického institutu (NPI),…
Jak poznat nadané dítě a jak s ním dále pracovat? ZŠ Konečná Karlovy Vary spojí nově síly s Karlovarskou agenturou rozvoje podnikání
9.4.2024, Zdroj: Krajský úřad Karlovarského kraje
Školy se často zaměřují na děti, které probírané učivo nezvládají. Organizují doučování nebo dávají doplňkové domácí úkoly. Ale co děti, které jsou naopak “napřed”, kterým to “pálí” víc a ve škole se prakticky nudí nebo “stojí na…
Školám by prospěla spolupráce s kvalifikovanými trenéry z klubů, ČUS nabídne ministerstvu školství součinnost
28.3.2024, Zdroj: Česká unie sportu
Ministerstvo školství plánuje zvýšit tělesnou aktivitu dětí a mládeže ve školách tím, že zlepší kvalitu hodin tělesné výchovy, podpoří pohyb dětí v průběhu celého dne, nabídne více volnočasových kroužků a zkvalitní stav školních sportovišť. Uvádí to plán…
Umělá inteligence (AI) ve výuce cizích jazyků
25.3.2024, Zdroj: Pedagogická fakulta UK
Dovolujeme si vás pozvat na 47. CELOSTÁTNÍ SEMINÁŘ K TEORETICKÝM ZÁKLADŮM DIDAKTIKY CIZÍCH JAZYKŮ na téma UMĚLÁ INTELIGENCE (AI) VE VÝUCE CIZÍCH JAZYKŮ
I-KAP II rozšířil na školách v kraji inovativní výuku i moderní vybavení
21.3.2024, Zdroj: Krajský úřad Kraje Vysočina
„Projekt se zaměřoval především na podporu škol při vytváření aktivizačního učebního klimatu nezbytného pro rozvoj gramotností a klíčových kompetencí žáků druhého stupně základních a také středních škol. Hlavním přínosem byla možnost pořízení moderních…
Rizikové chování: S čím experimentují české děti?
21.3.2024, Zdroj: Vláda ČR
Výzkumný tým studie HBSC Univerzity Palackého v Olomouci dnes ve spolupráci s Úřadem vlády České republiky představil výsledky české části mezinárodní studie zaměřené na rizikové chování dětí ve věku 11–15…
Hodnocení Strategie 2030+: Zlepšila se péče ve školkách i vybavení škol
15.3.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
V mateřských školách se daří snižovat počet dětí ve třídách, školky zároveň navyšují kapacity. Výrazně se zlepšilo vybavení škol technikou. Školy také zaměstnávají více školních psychologů a speciálních pedagogů. To jsou hlavní závěry průběžné…
Otevřený dopis Asociace speciálních pedagogů ministru školství Bekovi
15.3.2024, Zdroj: České noviny
Speciální pedagogové vyjádřili nesouhlas s návrhem MŠMT sloučit některá zařízení ústavní a ochranné výchovy v otevřeném dopisu Asociace speciálních pedagogů ministru školství Bekovi.