dnes je 21.11.2024

Pedagogům se zvýší tarif o 7 %

23.10.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Od nového roku se tarifní platy pedagogických pracovníků navýší o 7 %.

MMR připravuje další programy Živel pro zasažené obce

17.10.2024, Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj

Ministr pro místní rozvoj Petr Kulhánek představil na vládě dotační program Živel 4, ze kterého budou moci obce pořizovat přechodné ubytování.

Spolupráce školy a OSPOD - Záškoláctví, vzor hlášení neomluvené absence žákaGarance

12.10.2024, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Jedním z úkolů školy je práce se záškoláctvím žáků. V rámci prevence, řešení a zavádění opatření je nezbytná úzká spolupráce s:

Vláda odsouhlasila změny ve financování regionálních škol

4.10.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Novelu školského zákona, která upravuje systém financování regionálních škol a umožňuje zohlednit práci škol, které vzdělávají děti ve specifických podmínkách, schválila vláda.

Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětíGarance

16.9.2024, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Spolupráce mezi školami a orgány sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je klíčová a žádoucí. V praxi však obě strany často narážejí na nedorozumění, která pramení z mylných nebo zavádějících představ o tom, co mohou jednotliví účastníci udělat a jak…

Plnění povinné školní docházky v zahraničí, v zahraniční škole na území České republiky nebo v evropské školeGarance

13.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen školský zákon), vymezuje v § 36 a následujících podmínky plnění povinné školní docházky. Školní docházka je povinná po dobu devíti…

Přijímání cizinců do MŠ, ZŠ, SŠ a ZUŠGarance

11.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístup cizinců ke vzdělávání a školským službám je legislativně vymezen v § 20 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších změn a dodatků. Smyslem zákona je naplnit právo…

Žádost o stanovení jiného způsobu plnění povinné školní docházkyGarance

11.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

podle § 40 písm. b) a § 42 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…

Žádost o povolení plnění povinné školní docházky způsobem individuálního vzděláváníGarance

10.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Popis prostorového a materiálně technického zabezpečen vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka;

Jiný způsob plnění povinné školní docházkyGarance

9.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Plnění povinné školní docházky upravuje třetí část zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…

Kalendář ředitele mateřské školy pro školní rok 2024/25Garance

6.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…

Kalendář ředitele základní školy pro školní rok 2024/25Garance

6.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…

Směrnice o vedení dokumentace školGarance

2.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Směrnice ředitele školy se vydává na základě § 28 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a…

Co čeká školy v novém školním roce?

2.9.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Podle odhadů MŠMT by mělo ve školním roce 2024/25 na základní školy docházet přibližně 998 tisíc žáků, z toho 579 tisíc na 1. stupeň a 419 tisíc na 2. stupeň. Do 1. ročníků základních škol by mělo nastoupit necelých 118 tisíc nových žáků. Celkově by na…

ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

1.9.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pro základní školy bude v následujícím školním roce společným jmenovatelem „otevřenost a alternativa”. Česká školní inspekce se dlouhodobě zaměřuje na otevřenou komunikaci škol vůči vnějším partnerům, přístup k alternativním metodám a formám výuky a jejich…

ČŠI a priority v základním vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

1.9.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…

Novinky pro školní rok 2024/2025Garance

27.8.2024, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

MŠMT opět podpoří kurzy českého jazyka pro ukrajinské studenty

23.8.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) představuje druhý ročník programu na podporu jazykového vzdělávání pro ukrajinské migranty v České republice, jehož cílem je usnadnit jejich integraci a přístup ke studiu na českých vysokých…

Česká školní inspekce a předškolní vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

8.8.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…

Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postiženímGarance

30.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Obecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkouškyGarance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…

Smlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve školeGarance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pracovní smlouva - asistent pedagoga (VZOR)Garance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Smlouva o poskytnutí osobní asistenceGarance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Letošní přijímací řízení na střední školy přineslo jasný přehled o prioritách deváťáků, největší zájem měli o gymnázia, IT obory nebo obchodní akademie

28.5.2024, Zdroj: Krajský úřad Středočeského kraje

Na střední školy ve Středočeském kraji bylo během letošního přijímacího řízení do denního studia podáno 12 081 přihlášek s nejvyšší prioritou. Nejvíce přihlášek podle první priority bylo v oboru Gymnázium, Informační technologie, Obchodní akademie, Předškolní…

MMR podpořilo skoro 400 školek. Víc míst pro předškoláky vznikne i v novém programovém období

13.5.2024, Zdroj: Evropský fond pro regionální rozvoj

Posílení kapacit podporuje MMR i v novém programovém období. Na předškolní vzdělávání vyčlenil zhruba 4,3 miliardy korun z Evropského fondu pro regionální rozvoj (EFRR). Přispějí například ke zlepšení podmínek, jako je úprava hygienického zázemí, venkovních…

Zdroje metodického vedeníGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Z výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:

Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školyGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Výše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…

Jiné formy asistence: osobní asistentGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Pozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…

LiteraturaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Bartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…

Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

V oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…

Asistent pedagoga ve speciální školeGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Podle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…

Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Ekonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…

Vymezení pozice asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Základní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Jiné formy asistence: školní asistentGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Pozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…

Asistent pedagoga v běžné školeGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Asistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…

Zapojení regionálního školství do programu ERASMUS+ je nyní snadnější

18.4.2024, Zdroj: Krajský úřad Moravskoslezského kraje

Nová role krajů jakožto koordinátorů projektů Erasmus+ zajišťuje větší podporu kvality a inovací ve vzdělávacích institucích na regionální úrovni. První výsledky lze vidět na příkladech Královéhradeckého a Moravskoslezského kraje, které jako první získaly…

Školy se v průřezových tématech nově zaměří na oblasti směřující k sobě, ke společnosti a ke světu

18.4.2024, Zdroj: Člověk v tísni

Zapojila ses do tvorby revize rámcových vzdělávacích programů, na jejichž základě školy mohou sestavovat své vlastní školní vzdělávací programy, podle kterých pak vypadá výuka v dané škole. Byla jsi členkou skupiny Národního pedagogického institutu (NPI),…

Jak poznat nadané dítě a jak s ním dále pracovat? ZŠ Konečná Karlovy Vary spojí nově síly s Karlovarskou agenturou rozvoje podnikání

9.4.2024, Zdroj: Krajský úřad Karlovarského kraje

Školy se často zaměřují na děti, které probírané učivo nezvládají. Organizují doučování nebo dávají doplňkové domácí úkoly. Ale co děti, které jsou naopak “napřed”, kterým to “pálí” víc a ve škole se prakticky nudí nebo “stojí na…

Školám by prospěla spolupráce s kvalifikovanými trenéry z klubů, ČUS nabídne ministerstvu školství součinnost

28.3.2024, Zdroj: Česká unie sportu

Ministerstvo školství plánuje zvýšit tělesnou aktivitu dětí a mládeže ve školách tím, že zlepší kvalitu hodin tělesné výchovy, podpoří pohyb dětí v průběhu celého dne, nabídne více volnočasových kroužků a zkvalitní stav školních sportovišť. Uvádí to plán…

Umělá inteligence (AI) ve výuce cizích jazyků

25.3.2024, Zdroj: Pedagogická fakulta UK

Dovolujeme si vás pozvat na 47. CELOSTÁTNÍ SEMINÁŘ K TEORETICKÝM ZÁKLADŮM DIDAKTIKY CIZÍCH JAZYKŮ na téma UMĚLÁ INTELIGENCE (AI) VE VÝUCE CIZÍCH JAZYKŮ

I-KAP II rozšířil na školách v kraji inovativní výuku i moderní vybavení

21.3.2024, Zdroj: Krajský úřad Kraje Vysočina

„Projekt se zaměřoval především na podporu škol při vytváření aktivizačního učebního klimatu nezbytného pro rozvoj gramotností a klíčových kompetencí žáků druhého stupně základních a také středních škol. Hlavním přínosem byla možnost pořízení moderních…

Rizikové chování: S čím experimentují české děti?

21.3.2024, Zdroj: Vláda ČR

Výzkumný tým studie HBSC Univerzity Palackého v Olomouci dnes ve spolupráci s Úřadem vlády České republiky představil výsledky české části mezinárodní studie zaměřené na rizikové chování dětí ve věku 11–15…

Hodnocení Strategie 2030+: Zlepšila se péče ve školkách i vybavení škol

15.3.2024, Zdroj: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

V  mateřských školách se daří snižovat počet dětí ve třídách, školky zároveň navyšují kapacity. Výrazně se zlepšilo vybavení škol technikou. Školy také zaměstnávají více školních psychologů a speciálních pedagogů. To jsou hlavní závěry průběžné…

Otevřený dopis Asociace speciálních pedagogů ministru školství Bekovi

15.3.2024, Zdroj: České noviny

Speciální pedagogové vyjádřili nesouhlas s návrhem MŠMT sloučit některá zařízení ústavní a ochranné výchovy v otevřeném dopisu Asociace speciálních pedagogů ministru školství Bekovi.

Nahrávám...
Nahrávám...