3.11.5
Česká školní inspekce a předškolní vzdělávání ve školním roce 2024/2025
Mgr. Lenka Polášková
Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také strategie.
V následujícím školním roce můžeme očekávat celou řadu změn. S nejistotou ředitelé vzhlížejí k plánům aktualizovat tzv. spotřební koš, neobvykle dlouhou dobu se čekalo na tzv. hygienickou vyhlášku (vyhláška č. 160/2024 Sb., v platném znění) a novinky přináší samozřejmě také inspekční činnost ve školách.
NahoruSpecifické úkoly
-
Hodnocení dopadů pokusného ověřování kombinované výuky v ZŠ a SŠ
-
Analýza příčin, okolností a dopadů opakování ročníku z prospěchových důvodů v ZŠ a SŠ
-
Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách
-
Kooperace při řízení výuky v základních školách
-
Formy a kvalita interní evaluace v mateřských, základních a středních školách
-
Genderová problematika v základních školách
-
Analýza stávajícího využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách
-
Hodnocení vzdělávání ve středních školách s obory vzdělání s maturitní zkouškou, které opakovaně vykazují vysokou míru neúspěšnosti ve společné části maturitní zkoušky
-
Kvalita středních škol ve vztahu k výsledkům maturitní zkoušky
-
Vzdělávání ve školách při zařízeních ústavní a ochranné výchovy
-
Vývoj a proměny v činnosti školských poradenských zařízení
NahoruRozvojové úkoly
-
Plnění povinností vyplývajících z mezinárodní spolupráce České školní inspekce a mezinárodních závazků, které Česká školní inspekce plní
-
Realizace společné metodické podpory škol ze strany České školní inspekce a Národního pedagogického institutu – KOMPAS (Koordinace Metodické Podpory A Spolupráce)
-
Spolupráce s fakultami vzdělávajícími učitele tělesné výchovy na projektu zaměřeném na hodnocení školy jako instituce v podpoře pohybových aktivit a tvorbě metodiky formativního hodnocení v tělesné výchově a její zavádění do praxe
-
Spolupráce s Asociací děkanů pedagogických fakult
-
Realizace komunikační strategie pro zajištění co nejširší informovanosti
-
Excelence činností České školní inspekce v oblasti efektivního výkonu státní služby
-
Podíl na realizaci IPs Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR jako partner Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (operační program Jan Amos Komenský)
NahoruÚkoly související s činností České školní inspekce jako nezávislého úřadu
-
Konkurzní řízení na ředitele škol a školských zařízení
-
Hodnocení účinnosti opatření přijatých školami/školskými zařízeními k odstranění zjištěných nedostatků
-
Inspekční činnost na základě podnětů, stížností a petic, které svým obsahem spadají do působnosti České školní inspekce
-
Inspekční činnost na základě žádosti pro účely přiznání dotací dle zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů
-
Vedení evidence školních úrazů
-
Součinnost školních inspektorů při komisionálních zkouškách a při přezkumech průběhu a výsledků maturitní zkoušky
-
Hodnocení a kontrola plnění povinné školní docházky žáků v zahraniční škole na území ČR (§ 38 odst. 1. písm. c) školského zákona)
-
Realizace činností vyplývajících ze zastoupení v systému Evropských škol
-
Mezinárodní zjišťování výsledků žáků a zkušeností učitelů a ředitelů škol
-
Realizace opatření uložených České školní inspekci rezortními, mezirezortními a dalšími strategiemi, akčními plány a obdobnými dokumenty
-
Účast v pracovních a expertních skupinách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a dalších veřejných institucí
-
Spolupráce s organizacemi, institucemi a orgány veřejné správy, akademického i neziskového sektoru, jejichž předmět činnosti se dotýká problematiky vzdělávání a výchovy
Při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb vychází Česká školní inspekce ze zásad a cílů vzdělávání stanovených zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, přičemž základním kritériem hodnocení je zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti dítěte a dosahování cílů vzdělávání ze strany školy.
Úřad dále realizuje veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu poskytovaných školám/školským zařízením.
Kontroluje dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb, a to včetně zajištění bezpečnosti dětí, včetně poskytování školního stravování.
NahoruHodnocení ČŠI
Při prezenční inspekční činnosti Česká školní inspekce bez ohledu na předmět inspekční činnosti ve škole vždy hodnotí:
a) Podmínky vzdělávání
b) Průběh vzdělávání
c) Výsledky vzdělávání
Možná si pokládáte otázku, do jaké míry je možné posuzovat výsledky vzdělávání v mateřské škole? Standardně lze…