10.1 Asistent pedagoga v běžné škole
PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Asistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského poradenského zřízení. Stejným systémem jsou financováni také asistenti pedagoga ve všech typech středních škol (včetně speciálních), s výjimkou praktických škol jednoletých a dvouletých.
Základní podmínkou financování je zde doporučení podpůrného opatření ve formě asistenta pedagoga od školského poradenského zařízení (pedagogicko-psychologické poradny nebo speciálně pedagogického centra). Na základě diagnostiky může poradenské zařízení doporučit asistenta pedagoga s úvazkem v této výši:
Tab. 3: Asistent pedagoga v systému podpůrných opatření (výše úvazku a počty hodin přímé pedagogické činnosti podle přílohy č. 1 k vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů)
Asistent pedagoga v systému podpůrných opatření |
stupeň podpůrných opatření | výše úvazku | počet hodin přímé pedagogické činnosti |
3. stupeň podpůrných opatření
| 0,25
| 9 hod.
|
0,3889
| 14 hod.
|
0,5
| 18 hod.
|
0,6389
| 23 hod.
|
0,75
| 27 hod.
|
4. stupeň podpůrných opatření
| 0,8889
| 32
|
1,0
| 36
|