Preventivní techniky pro zklidnění tenze žáků staršího školního věkuGarance
7.11.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferÚzkost a strach jsou primární emoce, které jsou přirozenou součástí života všech lidí. Stejně jako všechny ostatní emoce mají i strach a úzkost svou specifickou funkci a představují pro člověka určitý přínos. Díky těmto emocím totiž dokážeme rozpoznat…
Spolupráce školy a OSPOD - Záškoláctví, vzor hlášení neomluvené absence žákaGarance
12.10.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferJedním z úkolů školy je práce se záškoláctvím žáků. V rámci prevence, řešení a zavádění opatření je nezbytná úzká spolupráce s:
Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětíGarance
16.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSpolupráce mezi školami a orgány sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je klíčová a žádoucí. V praxi však obě strany často narážejí na nedorozumění, která pramení z mylných nebo zavádějících představ o tom, co mohou jednotliví účastníci udělat a jak…
Plnění povinné školní docházky v zahraničí, v zahraniční škole na území České republiky nebo v evropské školeGarance
13.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen školský zákon), vymezuje v § 36 a následujících podmínky plnění povinné školní docházky. Školní docházka je povinná po dobu devíti…
Přijímání cizinců do MŠ, ZŠ, SŠ a ZUŠGarance
11.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPřístup cizinců ke vzdělávání a školským službám je legislativně vymezen v § 20 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších změn a dodatků. Smyslem zákona je naplnit právo…
Žádost o stanovení jiného způsobu plnění povinné školní docházkyGarance
11.9.2024,
, Zdroj: Verlag Dashöferpodle § 40 písm. b) a § 42 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…
Žádost o povolení plnění povinné školní docházky způsobem individuálního vzděláváníGarance
10.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPopis prostorového a materiálně technického zabezpečen vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka;
Jiný způsob plnění povinné školní docházkyGarance
9.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPlnění povinné školní docházky upravuje třetí část zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…
Kalendář ředitele mateřské školy pro školní rok 2024/25Garance
6.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferObdobí školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…
Kalendář ředitele základní školy pro školní rok 2024/25Garance
6.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferObdobí školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…
Směrnice o vedení dokumentace školGarance
2.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSměrnice ředitele školy se vydává na základě § 28 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a…
ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance
1.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPro základní školy bude v následujícím školním roce společným jmenovatelem „otevřenost a alternativa”. Česká školní inspekce se dlouhodobě zaměřuje na otevřenou komunikaci škol vůči vnějším partnerům, přístup k alternativním metodám a formám výuky a jejich…
ČŠI a priority v základním vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance
1.9.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferČeská školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…
Novinky pro školní rok 2024/2025Garance
27.8.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferČeská školní inspekce a předškolní vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance
8.8.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferČeská školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…
Pracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u žáka se speciálními vzdělávacími potřebamiGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postiženímGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň a zařazení asistenta pedagoga u integrovaného žáka v organizačním řádu školyGarance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se zdravotním postižením (6. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní náplň asistenta pedagoga u žáka se sociálním znevýhodněním (8. platová třída)Garance
30.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferObecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkouškyGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferŽák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…
Smlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve školeGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPracovní smlouva - asistent pedagoga (VZOR)Garance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSmlouva o poskytnutí osobní asistenceGarance
1.6.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferRelaxační techniky pro zklidnění tenze žákůGarance
15.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferŠkola je pro většinu žáků prvním místem, ve kterém jsou vystavováni větší míře stresu, psychické zátěži a jiným problémovým situacím. Není tedy neobvyklé, že se u nich vyskytnou pocity úzkosti či strachu, způsobené vyučováním, zkoušením či sociálním kontaktem…
Kvalifikace asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPožadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…
Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzděláváníGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferOd počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…
Plat asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPlatové zařazení asistenta pedagoga do značné míry závisí na velikosti dotace, kterou škola dostane na plat asistenta, a na rozhodnutí ředitele školy. Z obecně závazných předpisů je důležitý katalog prací (nařízení vlády č. 222/2010 Sb.), podle kterého má být…
Zdroje metodického vedeníGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZ výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:
Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školyGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferVýše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…
LiteraturaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferBartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…
Jiné formy asistence: osobní asistentGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…
Asistent pedagoga ve speciální školeGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPodle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…
Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferV oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…
Asistenti pedagoga ve speciálních školáchGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy zřizované podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná…
Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPrůběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…
Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferEkonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…
Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)Garance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferSpolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…
Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího prouduGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferVe školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…
Vymezení pozice asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferZákladní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Jiné formy asistence: školní asistentGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferPozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…
Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žákůGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferU zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…
Náplň práce asistenta pedagogaGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferNáplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…
Asistent pedagoga v běžné školeGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferAsistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…
Historie a současnost asistentů pedagoga v ČRGarance
1.5.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferProfese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…
Prevence vzniku úzkosti u žáků mladšího školního věkuGarance
15.4.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferÚzkost a strach je naprosto přirozená součást života každého z nás, a každý si tedy dokáže vybavit situaci, ve které tyto emoce někdy zažíval. Dokáže si představit, z čeho má strach, co v něm vyvolává úzkost, jak sám tyto emoce vnitřně prožívá a jak se…
Novinky ve školství od 1. 1. 2024 a klíčové změny v dohodách mimo pracovní poměr ve školáchGarance
15.1.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferNový kalendářní rok přinesl změny ve školských předpisech. Pokusím se je v tomto textu shrnout, zmíním, jak se s nimi budeme muset vypořádat v chodu školy, školského…
Novela vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany stavebGarance
12.1.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferDnem 1. 8. 2023 (s výjimkou jednoho z ustanovení) nabyla účinnosti vyhláška č. 232/2023 Sb., kterou se mění vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb.…
Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání v aktuálním znění (po poslední novele č. 423/2023Sb.)Garance
11.1.2024,
, Zdroj: Verlag DashöferVyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání upravuje: