dnes je 31.3.2025

Input:

Změny v RVP ZV: Co přináší revize rámcového vzdělávacího programu pro základní školy?

13.3.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

1.101
Změny v RVP ZV: Co přináší revize rámcového vzdělávacího programu pro základní školy?

PhDr. Hana Havlínová, Ph.D.

Ve vzdělávání se dlouhodobě diskutuje o jeho kvalitě, aktuálnosti, a především užitečnosti pro žáky. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání byl vydán v roce 2005, tedy před dvaceti lety, následně došlo k několika úpravám a doplnění. Poslední větší úprava, která proběhla v roce 2021, přinesla pouze novou informatiku a digitální kompetenci. Je tedy zřejmé, že kurikulární dokument si zasloužil proměnu, aby mohl být oporou pro změny, které by se měly v našich školách dít.

MŠMT představilo v lednu 2025 revidovaný rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Školy podle něj upraví svůj školní vzdělávací program nejpozději od 1. září 2027 pro 1. a 6. ročník a v následujících letech postupně pro navazující ročníky tak, aby od se 1. září 2031 vztahoval na všechny ročníky 1. i 2. stupně ZŠ. Školy jej ale můžou dobrovolně využít již od 1. září 2025. Kurikulární dokument připravil Národní pedagogický institut ČR ve spolupráci se širokým týmem externích spolupracovníků, kteří se zapojili na základě svého zájmu a po absolvování výběrového řízení.

Koncepce nového RVP vychází ze strategického dokumentu Strategie 2030+ a z dokumentů Hlavní směry pro revize RVP ZV a Zadání pro NPI ČR II. Připravený návrh prošel na jaře 2024 veřejnou konzultací, do které se mohl prostřednictvím online formuláře zapojit každý, kdo se zajímá o kvalitu vzdělávání v našich školách. Na základě relevantních podnětů z této konzultace byl dokument upraven do finální podoby.

První změnou, která sice nemá vliv na kvalitu vzdělávání, ale je zásadní pro cílové uživatele, tedy pro vedení a učitele základních škol, je online podoba dokumentu dostupná na https://prohlednout.rvp.cz/zakladni-vzdelavani . Ta umožnila propojení závazné části a metodické podpory, která ilustruje (doplňuje) závaznou část a bude postupně rozšiřována a doplňována. Uživatel může procházet jednotlivými vrstvami podle své potřeby, celý dokument nebo jeho části si může stáhnout a vytisknout.

Na úvodní stránce jsou přehledně uspořádány jednotlivé kapitoly RVP, které jsou zároveň rozcestníkem k dalším (závazným i metodickým) textům.

Závazné části obsahují především očekávané výsledky učení (dříve očekávané výstupy) a to nejen pro vzdělávací oblasti/obory, ale také pro průřezová témata, základní gramotnosti a klíčové kompetence. Formulovány jsou pro uzlové body 5. a 9. ročník, v základních gramotnostech také pro 3. ročník. Nezávazná metodická část obsahuje komentáře k jednotlivým očekávaným výsledkům učení, ve vzdělávacích oblastech a průřezových tématech jsou k nim formulovány tři fáze (na začátku, na cestě, splněno) postupného dosahování žákem a doplněny jsou tzv. ilustracemi. To jsou ukázky modelových situací, úloh a zadání pro žáky. U klíčových kompetencí a základních gramotností čtenář najde ukázky vzdělávacích strategií učitele a popis projevů žáka.

Hlavní změny

Hlavními změnami v obecných částech RVP ZV jsou:

  • zařazení hodnot (sdílené poznání, zdravá planeta, podporující technologie, důstojný život), ke kterým má vzdělávání směřovat v souladu s cíli UNESCO a OECD,

  • požadavek na nastavení adaptačního období v 1. ročníku,

  • akcent na osobnostně rozvojové pojetí prvostupňového vzdělávání,

  • na 2. stupni apel na přesun zodpovědnosti za vlastní učení na žáka,

  • zařazení profilu absolventa základního vzdělávání,

  • požadavek na rozvoj kultury školy,

  • propojování formálního a neformálního vzdělávání,

  • stanovení rámcového učebního plánu pouze s celkovou časovou dotací pro jednotlivé stupně vzdělávání, nikoliv pro jednotlivé obory, rozdělenou na povinnou a disponibilní část (pro 1. stupeň 118 hodin, z toho 14 hodin disponibilních, pro 2. stupeň 122 hodin z toho 26 hodin disponibilních),

  • hodnocení žáků zaměřené na formativní přístup.

V RVP ZV nalezneme osm klíčových kompetencí:

  • k učení,

  • komunikační,

  • osobnostní a sociální,

  • k občanství a udržitelnosti,

  • k podnikavosti a pracovní,

  • k řešení problémů,

  • kulturní,

  • digitální.

Nově je formulována klíčová kompetence kulturní, další kompetence doznaly změn nejen v názvu, ale i obsahově. Jak již bylo uvedeno výše, pro každou kompetenci jsou formulovány očekávané výsledky učení pro 5. a 9. ročník, to má umožnit monitorování jejich postupného rozvoje. Díky online podobě dokumentu jsou klíčové kompetence provázány na očekávané výsledky učení v jednotlivých oborech. Tím jsou ilustrovány možnosti jejich rozvoje napříč obory a zdůrazněna odpovědnost všech učitelů za jejich dosažení. Je třeba zdůraznit, že nastavené vazby nejsou vyčerpávající, primárně záleží na zvolených vzdělávacích strategiích při realizaci vzdělávacího obsahu, aby k jejich naplňování skutečně docházelo.

Zcela nově jsou formulovány dvě základní gramotnosti, gramotnost čtenářská a pisatelskálogicko-matematická. Pro ně jsou dle zadání formulovány očekávané výsledky učení ve 3., 5. a 9. ročníku. Na úrovni 5. a 9. ročníku jsou obě gramotnosti provázány s konkrétními očekávanými výsledky oborů, opět pro ilustraci jejich možného rozvoje. Pro 3. ročník dojde k jejich provázání až na úrovni školního vzdělávacího programu.

Průřezová témata mají stále nadoborový charakter, obsahově byla aktualizována, aby umožňovala žákům porozumění světu kolem nich v širších souvislostech a vzájemné provázanosti, byly odstraněny duplicity a formulovány očekávané výsledky učení v 5. a 9. ročníku. Ty jsou provázány s očekávanými výsledky učení konkrétních oborů, které jim poskytují znalostní základ.

V RVP ZV nalezneme tři průřezová témata:

  • Péče o sebe a druhé

  • Společnost pro všechny

  • Udržitelné prostředí

Představíme si také změny ve vzdělávacích oblastech a oborech. Společnou linkou jsou kompetenčně formulované očekávané výsledky učení, které kladou důraz na aplikační rovinu osvojených znalostí a dovedností. Zároveň jsou začleněny tzv. zkušeností očekávané výsledky učení, u kterých je podstatný proces jejich dosahování žákem, tedy získání konkrétní zkušenosti, zážitku či prožitku.

Český jazyk a literatura

V Českém jazyce a literatuře došlo k odstranění jednotlivých složek (komunikační, slohové, jazykové a literární) a k jejich vzájemnému prolnutí tak, aby byl akcentován komunikační princip při osvojování českého jazyka.

Anglický jazyk

V Anglickém jazyce došlo k navýšení dosahované úrovně v 9. ročníku na úroveň B1 Společného Evropského referenčního rámce. Změnily se jednotlivé složky, tak aby odpovídaly uvedenému rámci, na recepci, produkci, interakci a mediaci (ta je určena pouze pro 2. stupeň). Zároveň je zde nově požadavek na realizaci anglického jazyka již od 1. ročníku.

Další cizí jazyk

dalším cizím jazyce jsou složky formulovány také v souladu s uvedeným rámcem. Povinnost jeho zařazení nejpozději od 7. ročníku zůstala zachována, nicméně došlo k omezení pouze na tři jazyky: francouzský, německý a španělský.

Matematika a její aplikace

V oboru Matematika a její aplikace došlo k pojmové i obsahové proměně jednotlivých tematických celků: číslo a početní operace, měření a výpočty, geometrie v rovině a v prostoru, statistika a pravděpodobnost, algebra. Očekávané výsledky učení jsou formulovány v souladu s Globálním rámcem pro matematické vzdělávání UNESCO z roku 2020.

Informatika

Informatice nedošlo oproti roku 2021, kdy byla v nové podobě zavedena, k zásadním změnám.

Člověk a jeho svět

Ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět, která je jedinou vzdělávací oblastí určenou pouze pro 1. stupeň, došlo k přidání okruhu lidé a svět financí zaměřeného na rozvoj finanční gramotnosti. Posílen byl okruh člověk, jeho zdraví a bezpečí, který akcentuje aktuální požadavky na ochranu vlastního zdraví, bezpečí i bezpečí druhých, a to nejen ve fyzickém, ale i v online světě. V okruhu lidé a čas jsou očekávané výsledky učení směřující k vlastnímu bádání žáků, k objevování historických souvislostí v kontextu místa, kde žijí. V okruhu rozmanitost přírody se více objevuje prvek ochrany prostředí, v místě, kde žák žije a udržitelnosti.

Geografie

Samostatně je ustanoven obor Geografie (pouze pro 2. stupeň), který je i nadále provázán se vzdělávacími oblastmi Člověk a společnost a Člověk a příroda, navazuje tak na integrované pojetí vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět na 1. stupni.

Dějepis

Dějepise (pouze pro 2. stupeň) jsou nově stanoveny dva okruhy: poznáváme minulost a tvoříme dějiny. Zaměřuje se na rozvoj historického myšlení a badatelských dovedností žáka. Vzdělávací obsah je tak možné ve výuce pojmout chronologicky i tematicky.

Výchova k občanství

Výchova k občanství (pouze pro 2. stupeň) je nově rozdělena do třech okruhů: já ve společnosti, odpovědný občan, já a svět financí. Specifikem je zaměření na problematiku demokracie a lidských práv, na rozvoj právního a občanského povědomí pro fyzický i online svět.

Fyzika

Ve Fyzice (pouze pro 2. stupeň) došlo k akcentaci užitečnosti osvojených očekávaných výsledků učení pro běžný život a k proměně okruhů na: vlastnosti látek a měření veličin, pohyb, síly a energie, zvuk a světlo, elektřina a magnetismus, mikrosvět a makrosvět.

Chemie

Chemie (pouze pro 2. stupeň) je zaměřena na integraci oborových znalostí a dovedností s důrazem na ochranu zdraví a životního prostředí a na bezpečnost práce. Očekávané výsledky učení jsou rozděleny do třech okruhů: chemie a já, chemie a planeta Země, chemie a společnost.

Přírodopis

Přírodopis (pouze pro 2. stupeň) vychází z pěti klíčových oborových konceptů, podle kterých je rozdělen do pěti okruhů: živé struktury a jejich funkce, organismy a prostředí, rozmnožování a dědičnost, evoluce a rozmanitost, dynamická planeta.

Umění a kultura

Vzdělávací oblast Umění a kultura je nově rozčleněna na dva obory:

  • Výtvarnou a filmovou výchovu

  • Hudební, taneční a dramatickou výchovu

Ty obsahují téměř shodné okruhy: vlastní tvorba a její sdílení (v hudební, taneční a dramatické výchově je navíc začleněna interpretace), recepce a reflexe uměleckého díla, kulturní povědomí a jednání.

Výchova ke zdraví a bezpečí

Výchova ke zdraví a bezpečí (pouze pro 2. stupeň) reaguje na současnou společensko-politickou situaci nově vytvořenými

Nahrávám...
Nahrávám...