10
Individuální výchovný program
Mgr. Lenka Štefanová
Se žáky, kteří mají nejen vzdělávací, ale také výchovné obtíže, nebo se žáky, u kterých se domníváme, že jsou ohroženi školním neúspěchem či záškoláctvím (u nichž aplikujeme preventivní opatření), pracujeme podle metodiky tzv. individuálního výchovného programu. Jde o to, že se sejdeme v tripartitním složení (zástupci školy, žák a zákonní zástupci) Nejprve společně definujeme problém a pak se domluvíme na úkolech pro všechny tři zúčastněné strany, o kterých se domníváme, že by mohly vést ke zlepšení žákových problémů. Důležité je, že úkoly dostane nejen dotyčný žák, ale všechny tři zúčastněné strany. Společně se pak sejdeme za určenou dobu (poprvé zpravidla za 14 dní od první schůzky, později se interval mezi schůzkami prodlužuje, až se v ideálním případě schůzky zruší, protože žák žádné výchovné problémy již nemá). Tato metodika samozřejmě není všespásná, ale díky ní se nám podařilo vyřešit problémy mnoha našich žáků. Mimo jiné například i složitou rodinnou situaci jednoho žáka, který svým nevhodným chováním pouze takzvaně volal o pomoc.
Ukázka zápisu z první schůzky týkající se žáka s problematickým chováním
NahoruINDIVIDUÁLNÍ VÝCHOVNÝ PROGRAM
Jméno žáka: Pavel J. Nar.: ........................
Třída: 5. C Datum: .....................
Rizikové chování žákyně/žáka svou závažností narušuje proces vzdělávání dané žákyně/daného žáka, případně dalších žáků.
Za účelem odstranění výše popsaného rizikového chování se jednotlivé strany domluvily na…