dnes je 8.9.2024

Input:

Česká školní inspekce a předškolní vzdělávání ve školním roce 2024/2025

8.8.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

3.11.5
Česká školní inspekce a předškolní vzdělávání ve školním roce 2024/2025

Mgr. Lenka Polášková

Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také strategie.

V následujícím školním roce můžeme očekávat celou řadu změn. S nejistotou ředitelé vzhlížejí k plánům aktualizovat tzv. spotřební koš, neobvykle dlouhou dobu se čekalo na tzv. hygienickou vyhlášku (vyhláška č. 160/2024 Sb., v platném znění) a novinky přináší samozřejmě také inspekční činnost ve školách.

Specifické úkoly

  • Hodnocení dopadů pokusného ověřování kombinované výuky v ZŠ a SŠ

  • Analýza příčin, okolností a dopadů opakování ročníku z prospěchových důvodů v ZŠ a SŠ

  • Kvalitativní znaky výuky různého zaměření v základních školách

  • Kooperace při řízení výuky v základních školách

  • Formy a kvalita interní evaluace v mateřských, základních a středních školách

  • Genderová problematika v základních školách

  • Analýza stávajícího využívání RVP a ŠVP v základních uměleckých školách

  • Hodnocení vzdělávání ve středních školách s obory vzdělání s maturitní zkouškou, které opakovaně vykazují vysokou míru neúspěšnosti ve společné části maturitní zkoušky

  • Kvalita středních škol ve vztahu k výsledkům maturitní zkoušky

  • Vzdělávání ve školách při zařízeních ústavní a ochranné výchovy

  • Vývoj a proměny v činnosti školských poradenských zařízení

Rozvojové úkoly

  • Plnění povinností vyplývajících z mezinárodní spolupráce České školní inspekce a mezinárodních závazků, které Česká školní inspekce plní

  • Realizace společné metodické podpory škol ze strany České školní inspekce a Národního pedagogického institutu – KOMPAS (Koordinace Metodické Podpory A Spolupráce)

  • Spolupráce s fakultami vzdělávajícími učitele tělesné výchovy na projektu zaměřeném na hodnocení školy jako instituce v podpoře pohybových aktivit a tvorbě metodiky formativního hodnocení v tělesné výchově a její zavádění do praxe

  • Spolupráce s Asociací děkanů pedagogických fakult

  • Realizace komunikační strategie pro zajištění co nejširší informovanosti

  • Excelence činností České školní inspekce v oblasti efektivního výkonu státní služby

  • Podíl na realizaci IPs Datově-analytická podpora pro hodnocení a řízení vzdělávací soustavy ČR jako partner Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (operační program Jan Amos Komenský)

Úkoly související s činností České školní inspekce jako nezávislého úřadu

  • Konkurzní řízení na ředitele škol a školských zařízení

  • Hodnocení účinnosti opatření přijatých školami/školskými zařízeními k odstranění zjištěných nedostatků

  • Inspekční činnost na základě podnětů, stížností a petic, které svým obsahem spadají do působnosti České školní inspekce

  • Inspekční činnost na základě žádosti pro účely přiznání dotací dle zákona č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením, ve znění pozdějších předpisů

  • Vedení evidence školních úrazů

  • Součinnost školních inspektorů při komisionálních zkouškách a při přezkumech průběhu a výsledků maturitní zkoušky

  • Hodnocení a kontrola plnění povinné školní docházky žáků v zahraniční škole na území ČR (§ 38 odst. 1. písm. c) školského zákona)

  • Realizace činností vyplývajících ze zastoupení v systému Evropských škol

  • Mezinárodní zjišťování výsledků žáků a zkušeností učitelů a ředitelů škol

  • Realizace opatření uložených České školní inspekci rezortními, mezirezortními a dalšími strategiemi, akčními plány a obdobnými dokumenty

  • Účast v pracovních a expertních skupinách Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a dalších veřejných institucí

  • Spolupráce s organizacemi, institucemi a orgány veřejné správy, akademického i neziskového sektoru, jejichž předmět činnosti se dotýká problematiky vzdělávání a výchovy

Při hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání a školských služeb vychází Česká školní inspekce ze zásad a cílů vzdělávání stanovených zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, přičemž základním kritériem hodnocení je zejména účinnost podpory rozvoje osobnosti dítěte a dosahování cílů vzdělávání ze strany školy.

Úřad dále realizuje veřejnosprávní kontrolu využívání finančních prostředků státního rozpočtu poskytovaných školám/školským zařízením.

Kontroluje dodržování právních předpisů, které se vztahují k poskytování vzdělávání a školských služeb, a to včetně zajištění bezpečnosti dětí, včetně poskytování školního stravování.

Hodnocení ČŠI

Při prezenční inspekční činnosti Česká školní inspekce bez ohledu na předmět inspekční činnosti ve škole vždy hodnotí:

a) Podmínky vzdělávání

b) Průběh vzdělávání

c) Výsledky vzdělávání

Možná si pokládáte otázku, do jaké míry je možné posuzovat výsledky vzdělávání v mateřské škole? Standardně lze

Nahrávám...
Nahrávám...