dnes je 18.10.2024

Spolupráce školy a OSPOD - Záškoláctví, vzor hlášení neomluvené absence žákaGarance

12.10.2024, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Jedním z úkolů školy je práce se záškoláctvím žáků. V rámci prevence, řešení a zavádění opatření je nezbytná úzká spolupráce s:

Spolupráce školy a orgánu sociálně-právní ochrany dětíGarance

16.9.2024, Mgr. Marika Kropíková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Spolupráce mezi školami a orgány sociálně-právní ochrany dětí (dále jen OSPOD) je klíčová a žádoucí. V praxi však obě strany často narážejí na nedorozumění, která pramení z mylných nebo zavádějících představ o tom, co mohou jednotliví účastníci udělat a jak…

Plnění povinné školní docházky v zahraničí, v zahraniční škole na území České republiky nebo v evropské školeGarance

13.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen školský zákon), vymezuje v § 36 a následujících podmínky plnění povinné školní docházky. Školní docházka je povinná po dobu devíti…

Přijímání cizinců do MŠ, ZŠ, SŠ a ZUŠGarance

11.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Přístup cizinců ke vzdělávání a školským službám je legislativně vymezen v § 20 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších změn a dodatků. Smyslem zákona je naplnit právo…

Žádost o stanovení jiného způsobu plnění povinné školní docházkyGarance

11.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

podle § 40 písm. b) a § 42 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…

Žádost o povolení plnění povinné školní docházky způsobem individuálního vzděláváníGarance

10.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Popis prostorového a materiálně technického zabezpečen vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka;

Jiný způsob plnění povinné školní docházkyGarance

9.9.2024, PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Plnění povinné školní docházky upravuje třetí část zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších…

Kalendář ředitele mateřské školy pro školní rok 2024/25Garance

6.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…

Kalendář ředitele základní školy pro školní rok 2024/25Garance

6.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Období školního vyučování a období prázdnin stanovuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podrobnosti k organizaci školního roku, druhy, délku a termíny…

Směrnice o vedení dokumentace školGarance

2.9.2024, PaedDr. František Havelka, Ph.D., JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Směrnice ředitele školy se vydává na základě § 28 odst. 6 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a…

ČŠI a kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

1.9.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Pro základní školy bude v následujícím školním roce společným jmenovatelem „otevřenost a alternativa”. Česká školní inspekce se dlouhodobě zaměřuje na otevřenou komunikaci škol vůči vnějším partnerům, přístup k alternativním metodám a formám výuky a jejich…

ČŠI a priority v základním vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

1.9.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…

Novinky pro školní rok 2024/2025Garance

27.8.2024, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce a předškolní vzdělávání ve školním roce 2024/2025Garance

8.8.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Česká školní inspekce tradičně vydala klíčové dokumenty definující její směřování, priority a úkoly, tentokrát pro školní rok 2024/2025. Obvykle se v prioritách promítají výsledky předchozího školního roku a samozřejmě také…

Náplň práce asistenta pedagoga u žáka s tělesným postiženímGarance

30.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Obecné informace k přiznanému uzpůsobení podmínek konání maturitní zkouškyGarance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Žák s přiznaným uzpůsobením podmínek pro konání maturitní zkoušky je žák se zdravotním postižením nebo zdravotním znevýhodněním, kterému je na základě jeho žádosti umožněno konat maturitní zkoušku za podmínek odpovídajících jeho (vzdělávacím)…

Pracovní smlouva - asistent pedagoga (VZOR)Garance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Smlouva o podmínkách poskytování osobní asistence ve školeGarance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Smlouva o poskytnutí osobní asistenceGarance

1.6.2024, Mgr. Martin Kaplán, Zdroj: Verlag Dashöfer

Relaxační techniky pro zklidnění tenze žákůGarance

15.5.2024, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Škola je pro většinu žáků prvním místem, ve kterém jsou vystavováni větší míře stresu, psychické zátěži a jiným problémovým situacím. Není tedy neobvyklé, že se u nich vyskytnou pocity úzkosti či strachu, způsobené vyučováním, zkoušením či sociálním kontaktem…

Kvalifikace asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Požadavky na kvalifikaci asistenta pedagoga můžeme rozdělit do dvou oblastí – formální, to jsou požadavky předepsané zákonem, a neformální, to jsou požadavky nad rámec zákona vyplývající z běžné asistentské praxe.…

Zdroje metodického vedeníGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Z výzkumu prezentovaného Němcem a Strnadovou (2018) vyplývá, že asistenti pedagoga v praxi využívají tyto zdroje metodické podpory:

Pozice asistenta pedagoga v souvislostech inkluzivního vzděláváníGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Od počátku 21. století se pozice asistenta pedagoga i v ČR stále více rozšiřuje v souvislosti s přijetím myšlenky tzv. inkluzivního vzdělávání. Tento koncept, v současnosti někdy také označovaný jako společné vzdělání, počítá s tím, že ve školách hlavního…

Asistent pedagoga financovaný z běžného rozpočtu školyGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Výše uvedené financování pozice asistenta pedagoga počítá s dotacemi, které jsou školám a školským zařízením poskytovány ze státního rozpočtu specificky na plat asistenta pedagoga. Vedle toho ale existuje i možnost platit asistenta pedagoga z běžného rozpočtu…

Plat asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Platové zařazení asistenta pedagoga do značné míry závisí na velikosti dotace, kterou škola dostane na plat asistenta, a na rozhodnutí ředitele školy. Z obecně závazných předpisů je důležitý katalog prací (nařízení vlády č. 222/2010 Sb.), podle kterého má být…

Jiné formy asistence: osobní asistentGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Pozice osobního asistenta se od profese asistenta pedagoga v mnoha ohledech poměrně významně liší. V první řadě je potřeba zdůraznit, že nejde o pozici z oblasti školství, ale o profesi z oblasti sociálních služeb – spadá tedy do resortu Ministerstva práce a…

LiteraturaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Bartoňová, M. (2003). Strategie a přístupy k efektivnějšímu vzdělávání romského etnika. In: Vítková, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Brno: MSD, 2. vydání, s. 204–218. ISBN 0-86633-22-5.…

Asistenti pedagoga ve speciálních školáchGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Pozice asistenta pedagoga ve speciálních školách a třídách – formálně označovaných jako školy a třídy zřizované podle § 16 odst. 9 ŠZ – je poněkud odlišná. Hlavní rozdíl je v tom, že asistenti pedagoga nejsou v těchto školách financováni z rozpočtu na podpůrná…

Metodické vedení a vzdělávání asistentů pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Průběžné metodické vedení asistentů pedagoga a jejich účast na dalším vzdělávání jsou zcela nezbytnými podmínkami pro to, aby práce asistenta pedagoga mohla být skutečně efektivní. V praxi je nutné mít na paměti, že většina asistentů pedagoga přichází do škol…

Další vzdělávání asistentů pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

V oblasti dalšího vzdělávání se i na asistenty pedagoga – stejně jako na všechny ostatní pedagogické pracovníky – vztahuje ustanovení § 24 zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických…

Asistent pedagoga ve speciální školeGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Podle upravené verze vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (ve znění novely vyhláškou č. 196/2019 Sb.), platné od ledna 2020, ve většině speciálních škol a tříd už v současnosti není možné financovat…

Ekonomické zabezpečení pozice a plat asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Ekonomické zabezpečení – získávání prostředků na platy asistentů pedagoga – se v současné době liší v závislosti na tom, zda jde o asistenta pedagoga v běžné (nikoli speciální) škole, nebo o asistenta ve škole speciální (oficiální terminologií „ve škole…

Jiné formy asistence: školní asistentGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Pozice školního asistenta byla vytvořena a dosud existuje pro potřeby projektů financovaných z dotací Evropské unie (aktuálně jde nejčastěji o zjednodušené projekty – tzv. „šablony”). Ředitel školy nebo školského zařízení může pozici školního asistenta zřídit…

Vymezení pozice asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Základní vymezení pozice asistenta pedagoga lze najít v zákoně o pedagogických pracovnících, ve školském zákoně a ve vyhlášce o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Asistenti pedagoga ve školách hlavního vzdělávacího prouduGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Ve školách hlavního vzdělávacího proudu asistent pedagoga působí jako podpůrné opatření třetího, čtvrtého nebo pátého stupně, přičemž pro poskytování takového podpůrného opatření škola potřebuje doporučení školského poradenského zařízení…

Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem (vychovatelem)Garance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Spolupráce asistenta pedagoga s učitelem představuje poměrně komplikovanou oblast zatíženou mnoha specifiky vyplývajícími z odlišné kvalifikace obou pracovníků a mnohdy i z různorodých osobnostních dispozic. (Následující text sice pojednává o spolupráci…

Spolupráce asistenta pedagoga se zákonnými zástupci žákůGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

U zákonných zástupců žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je poměrně běžné, že se do kontaktu s asistentem pedagoga dostávají častěji než do kontaktu s učitelem – ve srovnání s učiteli mají asistenti na kontakt s rodiči žáka často více času, v některých…

Náplň práce asistenta pedagogaGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Náplň práce asistenta pedagoga formálně stanovuje ředitel dané školy nebo školského zařízení, a to buď přímo v pracovní smlouvě, nebo v samostatném dokumentu (navazujícím na určení pracovní pozice podle pracovní smlouvy).…

Historie a současnost asistentů pedagoga v ČRGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Profese asistentů existuje ve školách České republiky už více než čtvrt století. S prvními asistenty bylo možné se v našich školách setkávat už první polovině devadesátých let 20. století, byť tehdy ještě byla tato pozice neoficiální, zřizovaná z dobré vůle…

Asistent pedagoga v běžné školeGarance

1.5.2024, PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D., Zdroj: Verlag Dashöfer

Asistenti pedagoga v běžných mateřských a základních školách jsou v současnosti hrazeni ze systému podpůrných opatření – škola tedy dostává na jejich plat dotaci, ve výši předepsané tzv. normovanou finanční náročností, na základě doporučení školského…

Prevence vzniku úzkosti u žáků mladšího školního věkuGarance

15.4.2024, Bc. Eva Kolářová, Zdroj: Verlag Dashöfer

Úzkost a strach je naprosto přirozená součást života každého z nás, a každý si tedy dokáže vybavit situaci, ve které tyto emoce někdy zažíval. Dokáže si představit, z čeho má strach, co v něm vyvolává úzkost, jak sám tyto emoce vnitřně prožívá a jak se…

Novinky ve školství od 1. 1. 2024 a klíčové změny v dohodách mimo pracovní poměr ve školáchGarance

15.1.2024, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Nový kalendářní rok přinesl změny ve školských předpisech. Pokusím se je v tomto textu shrnout, zmíním, jak se s nimi budeme muset vypořádat v chodu školy, školského…

Novela vyhlášky o technických podmínkách požární ochrany stavebGarance

12.1.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Dnem 1. 8. 2023 (s výjimkou jednoho z ustanovení) nabyla účinnosti vyhláška č. 232/2023 Sb., kterou se mění vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb.…

Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání v aktuálním znění (po poslední novele č. 423/2023Sb.)Garance

11.1.2024, JUDr. Hana Poláková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání upravuje:

Trendy v adaptačních programechGarance

9.1.2024, Mgr. Lenka Polášková, Zdroj: Verlag Dashöfer

Adaptace v prostředí mateřské školy je zásadní změnou v životě dítěte. Každé dítě vnímá odloučení od rodičů jiným způsobem. Faktorů, které ovlivňují adaptaci, je celá řada. Uveďme jako příklad temperament a osobnost dítěte, výchovu, celkovou úroveň…

Nahrávám...
Nahrávám...